fredag 10 november 2017

Polkabetor och ugnsbakad rotselleri

Något jag velat smaka på länge är polkabetor. Jag tycker de är så otroligt vackra när man skivar dem. Jag har också velat testa ugnsbakad rotselleri som Paul Svensson gjorde i programmet Strömsö. Så jag testade båda samtidigt i går kväll. Paul gjorde en röra som han lade på rotsellerin, jag använde istället marinerad lax och halloumi och det smälta smöret från rotsellerin som sky.

Skalade rotsellerin och lade den i folie med smör och timjan (torkad timjan då jag inte hade färsk). Hade den i ugnen i ca 45 min i 160 grader. Tärnade laxen och marinerade den med soya, honung, sesamfrön och lite salt. Stekte den i olivolja. När den var nästan klar gjorde jag halva stekpannan fri och lade i tärnad halloumi och stekte den samtidigt. Blandade dem dock inte. Använde en mandolin för att skiva polkabetan och lade i botten på en tallrik. Skar sedan en skiva, ca 1 cm, av rotsellerin och lade på polkabetan på tallriken. Toppade med den stekta laxen och halloumi. Hällde lite av det smälta smöret från den ugnsbakade sellerin över. Blev en helt ok middag! Rotsellerin var jättegod.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sviss med kladdkaka, kolasås och ingefärspäron

På nyårsafton gjorde vi en sviss med kladdkaka, kolasås och ingefärspäron. Det blev jättegott!  Receptet finns  här .