fredag 27 oktober 2017

Pasta med inspiration från Elle Mat & Vin

Ikväll gjorde vi en pastarätt som blivit en favorit. Inspirationen till denna rätt fick vi från Elle Mat & Vin Sep-Okt nr 7 2017.

Eftersom det inte fanns ett detaljerat recept testade vi oss fram och det blev supergott!
Till kvällens pasta använde jag:

  • 1 påse spenat 
  • olivolja
  • flingsalt 
  • 2,5 dl vispgrädde 
  • 1/2 tärning grönsaksbuljong 
  • 1 citron
  • pasta penne 
  • 6 skivor lufttorkad skinka

Jag började med att koka upp pastavattnet och lade i pastan. Därefter stekte jag spenaten lite lätt i olivoljan med lite flingsalt. Hällde sedan på grädden och tillsatte buljongtärningen. Lät det koka upp och när buljongtärningen hade smält så rev jag zesten av citronen och pressade i saften av halva citronen. Värmde skinkan i ugnen ca 5 min i 200 grader så att den blev lite halvtorr. Delade den sedan i mindre bitar. Hällde av pastan och blandade den med såsen i stekpannan. Jag kokar alltid pastan 1 min mindre än vad som står på paketet. Lägg upp pastan på en tallrik och lägg på några bitar skinka. Avsluta med lite riven parmesanost. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Sviss med kladdkaka, kolasås och ingefärspäron

På nyårsafton gjorde vi en sviss med kladdkaka, kolasås och ingefärspäron. Det blev jättegott!  Receptet finns  här .